It is currently Fri Feb 28, 2020 11:37 pm

All times are UTC + 1 hour

Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Asuro Flash TIME OUT
PostPosted: Wed Jan 04, 2012 4:06 pm 
arexx.com user

Hallo iedereen. Asuro Flash 1.55 werkt niet naar toebehoren. Als ik COM3 en een test.hex selecteer, en dat dan wil overzetten op mijn
Asuro robot, kan het programma geen verbinding maken. Er staat dan: TIME OUT.
Hoe kan dit, en wat is daar de oplossing op?

Bij voorbaat dank, AppleRayL

Profile E-mail  

Post subject: Re: Asuro Flash TIME OUT
PostPosted: Wed Jan 04, 2012 11:44 pm 
arexx.com expert user

Er kunnen veel redenen zijn waarom het niet lukt.

Ten eerste een vraag. Heeft de infrarood communicatie gewerkt met het ingebouwde zelftest programma? Asuro zend teksten uit die aangeven in welke fase het test programma zich bevind. Dit kun je waarnemen met een zogenaamd terminal programma. Zoals Hyperterminal dat in de handleiding wordt beschreven. Maar er zijn ook genoeg andere programma's op internet. (persoonlijk vind ik dit een prettig programma: http://hw-server.com/software/termv19b.html ) Zorg dat de communicatie parameters goed zijn ingesteld: 2400 baud, 8 databits, geen pariteit bit, 1 stopbit, en geen hardware handshake/flowcontrol. (voor Hyperterminal en AsuroFlash kun je dit ook in apparaatbeheer instellen)

[EDIT: Maar je gebruikt vast een Apple/Mac... in dat geval heb ik geen terminal programma suggestie voor je, ik ben een 'ramenkijker'. ;) Maar die instellingen zijn wel belangrijk om goed te hebben.]

Op een geven moment wordt ook het zenden en ontvangen getest. Asuro wacht op een teken dat naar hem toegezonden wordt. Dat stuur je door in het terminal programma een teken te typen. Asuro moet dan het eerst daarop volgende ASCII teken terug zenden. ("B" na "A", "2" na "1", etc.) Maar als Asuro niets ontvangt zend het een "T" van timeout.

Dit moet werken voordat je nieuwe programma's op je Asuro overzet!!!!

Als het niet werkt kan er sprake zijn van infrarood storing door stoorlicht. Bijv. TL-balken, Spaarlampen, TFT/LCD monitoren, sterk invallend zonlincht. Dus het is het beste om dit uit te schakelen of af te schermen als dit in de buurt aanwezig is.

Als Asuro geen tekst uitzend dan is mogelijk de zend IR LED defect, of verkeerd om ingesoldeerd.

Als ondanks de licht-afscherming Asuro geen tekens lijkt te ontvangen kan het zijn dat de ontvang chip niet goed werkt. Slecht soldeer contact op de print of eenvoudig door soldeer hitte kapot gegaan.

Probeer eerst deze dingen uit te sluiten voordat je verder gaat met het Flash programma!

Profile  

PostPosted: Thu Jan 05, 2012 9:38 am 
arexx.com user

Beste Valen, bedankt voor je reactie!

Ik volgde de handleiding op de website conrad.nl, waar ik de robot bouwpakket van had besteld.
En daar stond in dat ik HyperTerminal moest gebruiken, wat niet in Windows 7 zit. Dus ik heb
even gegoogled en HyperTerminal geinstalleerd. Toen kwam ik bij het ingebouwde test programma.
Ik deed de USB IR dinges in mijn computer, en teste of hij kon ontvangen met een IR afstandsbediening
van mijn TV. Dat werkte, want het lampje knipperde! Daarna hield ik de USB IR dinges (ben de
naam vergeten) op 10 cm afstand van de ASURO robot, en deed de robot aan, met HyperTerminal
aan en alle instellingen goed. En inderdaag het programma begon te communiceren met de robot,
en de robot doorliep de in de handleiding beschreven zelftest zonder enige fout (denk ik).
Ik heb nog een screenshot gemaakt van wat er in het programma stond: Image

Ik heb nog geprobeerd om op een toets te drukken op mijn keyboard, tijdens de zelftest, maar het programma
gaf geen teken terug o_O Misschien omdat hij bezig was? Ik heb werkelijk geen idee.

"Als het niet werkt kan er sprake zijn van infrarood storing door stoorlicht. Bijv. TL-balken, Spaarlampen, TFT/LCD monitoren, sterk invallend zonlincht. Dus het is het beste om dit uit te schakelen of af te schermen als dit in de buurt aanwezig is."
Ik deed dit op mijn bureau, waar binnen 20 cm afstand mijn LCD monitor op aan stond. Dus mijn monitor zou de
verbinding hebben kunnen verstoren ja.

Maar eerst toen ik Asuro Flash opstarte, stond er alleen COM1 links bovenin, terwijl dat blauwe USB IR dingetje
op COM3 zat. En na ongeveer 10 minuten stond er ineens COM1 en COM3. Vreemd toch?

En zoals je op de screenshot wellicht hebt kunnen zien, het testen duurde erg lang. Hoort dit ook? Op de robot zelf
deed alles het tijdens het testen, zoals de handleiding zei dat het zou doen.

Bedankt voor het lezen!

Profile E-mail  

PostPosted: Thu Jan 05, 2012 8:27 pm 
arexx.com expert user

Hoi,

Het zelftest programma is niet super snel. Maar ook niet erg traag zou ik zeggen. Ik heb net die SelfTest code nog eens door gekeken en het voert de lijnvolger, schakelaar en odometrie tests ongeveer 65000 keer uit. Zonder op jou te wachten. Hoe lang dat duurt in seconden is afhankelijk van de onderliggende functies die worden uitgevoerd. Er wordt veelvuldig gebruikt van lange herhaal lussen.

Het is trouwens zeer aan te bevelen om deze code eens door te kijken als je straks leert te programmeren. Je kent de volgorde van wat de Asuro robot doet tijdens de test. En daar kun je de programma stappen in herkennen als je het na leest.

Maar het lijkt er op dat stoorlicht de communicatie stoort. Probeer de communicatie test eens terwijl Asuro achter je monitor staat. Of met een half geopende doos over Asuro en je USB IR module. Misschien is een USB verleng kabel handig daarvoor. Ik heb zelf geen ervaring met de USB modules omdat ik alleen de RS232 module in het pakket had in 2008.

Dat later COM3 er bij komt te staan als COM1 er ook al is snap ik niet. Dat is iets voor de techneuten van Arexx om te onderzoeken.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 06, 2012 11:49 am 
arexx.com user

Beste Valen. Bedankt voor alweer een snelle reactie. Ik weet nog niet veel van programmeren af, maar ik leer snel. Dus die tip van jou
om de selftest programma te bekijken zal ik zeker doen! En die mogelijke oplossing dat ik een doos over de USB IR en robot moet plaatsen
zal ik ook doen. Bedankt voor uw hulp tot nu toe!

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Jan 06, 2012 9:09 pm 
arexx.com user

Valen, weet jij misschien welke instellingen ik moet instellen voor de COM poort waar ik de USB IR in heb zitten?
En daarmee doel ik op de "Advanced" instellingen van de COM poort, dus dingen zoals

USB TRANSFER SIZES
Recieve (?)
Transmit (?)

BM OPTIONS
Latency Timer (msec) (?)

MISCELLANEOUS OPTIONS
Minimum Read Timeout (mscec) (?)
Minimum Write Timeout (msec) (?)

Serial Enumerator [?]
Serial Printer [?]
Cancel If Power Off [?]
Event On Surprise Removal [?]
Set RTS On Close [?]

Deze instellingen zou ik graag willen weten, als die invloed hebben op het werken
van de communicatie tussen de robot en computer, want ik heb de factor licht al
gecheckt: geen effect. Maar de batterijen zijn op het moment zowat leeg, dus ik zal
ze even opladen en kijken of de robot daarna wel communiceert.

Alvast bedankt!

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Jan 06, 2012 10:33 pm 
arexx.com expert user

Ikzelf heb daar geen ervaring mee. Aangezien ik nooit een Asuro USB modul heb gebruikt. Ik heb wel een draadloze overdracht met XBee transceivers gedaan die ook via een USB-naar-serieel converter chip werkt, maar dat is een heel ander complex verhaal. Zoals ik al zei is dit iets voor de techneuten van Arexx. De opties die je noemt lijken me meer van belang als er sprake is van buffers die vollopen. Maar Asuro zend echt niet zo snel tijdens de SelfTest.

Volle batterijen of oplaadbare batterijen (met ingestoken jumper) is wel van belang. De IR ontvanger van Asuro (IC2) houd er al vrij snel mee op als de accu spanning zakt. Dat komt vermoedelijk door een te hoog gekozen weerstand R17. Volgens de datasheet van de ontvanger mag die onder de 100 ohm zijn. Hij is 470 ohm. Het idee was vermoedelijk om een laagdoorlaat filter te maken met C2 en C8 om storingen te verwijderen, maar het lijkt me wat overkill. Met een beetje gepriegel kun je misschien een krokkodillen bek klem tussen de beide einden van R17 doen om het kort te sluiten. Dan blijft er meer spanning over voor de ontvanger. Als dat beter werkt kun je overwegen R17 te vervangen voor een lagere weerstand. Of je moet regelmatig batterijen/akkus willen gaan wisselen.

Profile  

PostPosted: Sat Jan 07, 2012 12:11 pm 
arexx.com user

Ik bedenk me ineens.. kan het zijn dat er geen verbinding gelegd kan worden om iets over te sturen via Asuro Flash, omdat de robot constant de ingeprogrammeerde selftest aan het uitvoeren is? En als dit het geval is, hoe kan ik die test stoppen zodat ik er wat op kan programmeren?

Profile E-mail  

PostPosted: Sat Jan 07, 2012 12:50 pm 
arexx.com expert user

Je kunt het SelfTest programma (of ieder ander willekeurig geflashed programma) stoppen door de hoofdschakelaar om te zetten. Of simpel gezegt Asuro uitschakelen. Als je Asuro weer aanzet begint het eerst een klein ingebouwd programmatje dat contact zoekt met AsuroFlash op je computer. Dat duurt een paar seconden voordat Asuro het opgeeft als AsuroFlash niet reageert. Als er geen contact gemaakt wordt dan gaat jouw programma, of de SelfTest als die er nog in zit, vanzelf van start. Dus iets gaat er niet goed in die eerste seconden.

Maar zorg eerst dat die SelfTest de juiste tekens kan leveren tijdens de IR communicatie test! Als het je toevallig toch lukt om een ander programma er op te flashen, maar de verbinding is nog niet helemaal betrouwbaar, dan heb je waarschijnlijk niet meer de mogelijkheid om het goed te testen als het weer fout gaat.

Misschien heb je aan de 2-na laatste links op de volgende pagina wat om de fout op te sporen. Echter de wit-papier-reflectie test werkt niet meer met die nieuwe USB IR-module sticks. Dus daar hoef je geen zorgen om te maken als dat niet lukt. (wat echter wel heel jammer is)

http://home.kpn.nl/h.van.winkoop/Asuro/ ... PagFrm.htm

Wat betreft eventuele lege batterijen. Meet de spanning eens tussen de achterste 2 pinnetjes van de IR ontvanger (nabij C2) als Asuro in de IR communicatie SelfTest zit. Dat zou boven de 4,5 volt moeten liggen. En ter vergelijking de batterijspanning ook even meten.

Deze ontvanger chip IC2 is vrij gevoelig voor oververhitting tijdens solderen, of statisch elektrische schok, dus het is goed mogelijk dat deze niet correct werkt, ook als de spanning goed is. Ik weet niet hoe goed je kunt solderen. Je bent niet de eerste die hem te lang opstookt. Het is ook zeer lastig dit onderdeel te testen of het juiste signaal er uit komt zonder gebruik te maken van een oscilloscoop of logic analyser. Een nieuwe bestellen is misschien het snelste en makkelijkste om dat uit te sluiten.

(Met een ontvanger chip extra kun je later eventueel ook zoiets nog knutselen:

http://www.roboternetz.de/community/thr ... serkennung)

Last edited by Valen on Sat Jan 07, 2012 1:36 pm, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Sat Jan 07, 2012 12:54 pm 
arexx.com user

Valen. Ik en mijn vader zijn er achter gekomen dat we 3 seconden hebben tot dat de test procedure begint. Dus wij wachten tot asuro flash op 50% stond, en deden de robot toen aan.
En het programma vond meteen onze robot, en begon met het flashen van test.hex! Maar helaas begon tijdens het flashen, na drie seconden, de test procedure weer en kregen we een timeout tijdens het flashen van de eerste pagina. Hoe kunnen wij dit stoppen? Mijn vader denkt dat het mogelijk is om de reset op een van de chips langer te maken waardoor we meer tijd
hebben om te flashen, maar ik zou graag willen weten of er een betere manier is.

En klopt het dat de robot alleen geprogrammeerd kan worden tijdens de eerste drie seconden, in een soort van reset fase, en kunnen wij die fase dan langer maken zodat we hem kunnen programmeren?
Flashing page 00 of 21 > t Krijgen wij, want blijkbaar werkt het programmatje dat de computer moet zien niet goed en stopt dat programma dus niet de SelfTest.

Profile E-mail  

PostPosted: Sat Jan 07, 2012 2:07 pm 
arexx.com expert user

Als Asuro tijdens het flashen gaat resetten is er waarschijnlijk een probleem met de voedingspanning. Dit hoort niet te gebeuren. Ergens zit een kortsluiting of wordt bovenmatig veel stroom aan de akku ontrokken zodat de voedingspanning inzakt. De Atmega8 processor merkt dat de spanning te laag wordt en reset zichzelf. Dit is normaal gedrag van de processor, omdat anders de interne schakelingen onbetrouwbare signalen verwerken. Dat die spanning inzakt is uiteraard niet normaal. Probeer eens de stroom uit de akku te meten door een multimeter in serie te zetten met de akku en de Asuro + aansluiting. Ik weet het niet zeker, maar tijdens flashen zou het rond de 50 mili ampere moeten uitkomen. Veel meer mag het niet zijn.

Om te bevestigen of die ontvanger chip de spanning omlaag trekt (defect) kun je de spanning over R17 meten. En dan op basis van de weerstand van R17 kun je de stroom erdoorheen uitrekenen. Stroom=spanningR17 / weerstandR17. Dus stroom=spanning/470. Dit zou rond de 1 mili ampere (0,001 A) moeten zitten. Veel meer duidt op een defect.

Profile  

PostPosted: Sat Jan 07, 2012 2:16 pm 
arexx.com expert user

Ter informatie. Een reset-situatie duurt maar een fractie van een seconde (micro-seconden tot mili-seconden), waarbij de chip hardware zichzelf in opstart situatie herstelt. Daarna, de eerste 3 sekonden, begint Asuro aan het ingebouwde flashprogramma, beter bekend als de 'bootloader'. Die is voorgeprogrammeerd en kun je niet aanpassen of verlengen. Verlengen van die 3 seconden zou dweilen met de kraan open zijn. Tijd rekken is niet de oplossing.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC + 1 hour