It is currently Thu Feb 27, 2020 6:42 pm

All times are UTC + 1 hour

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Weerstanden met kluercode die niet over een komen
PostPosted: Mon Nov 07, 2011 3:26 pm 
New User

ik heb 4 weerstanden met een andere kleurcode dan op de handleiding staat.
en op asuro zijn nog 4 plekken vrij R11, R13, R12, R24.
de weerstanden hebben kleurcodes.
Bruin zwart zwart goud.
Bruin rood zwart rood bruin.
Bruin zwart zwart bruin bruin.
Bruin zwart zwart rood bruin.

Profile E-mail  

Post subject: Re: Weerstanden met kluercode die niet over een komen
PostPosted: Mon Nov 07, 2011 7:48 pm 
arexx.com expert user

woutje wrote:
...
en op asuro zijn nog 4 plekken vrij R11, R13, R12, R24.
...

Bruin zwart zwart goud:

Geen idee waar deze thuis hoort. Dit is een 10 Ohm 5% weerstand. Asuro heeft die niet nodig volgens het schakelschema aan het eind van de handleiding.

Bruin rood zwart rood bruin:

Dit is 12000 Ohm of 12 KOhm, 1% nauwkeurig. Hoogstwaarschijnlijk is dit R12 (tenzij ik blind ben staat er geen andere 12K weerstand in het schema), de bovenste weerstand van de voedingsspanningsdeler.

Bruin zwart zwart bruin bruin:

Aangezien dit een 1% tolerantie weerstand is (laatste bruine ring) vermoed ik dat deze bedoeld is als R24. De weerstand is 1000 Ohm of 1Kohm. R24 moet wel enigzins nauwkeurig zijn om dat het de bovenste weerstand van de spanningsdeler is om de botsschakelaars te meten.

Bruin zwart zwart rood bruin:

Dit is 10000 Ohm of 10Kohm, nauwkeurig binnen 1%. Dit is waarschijnlijk de onderste weerstand (R13) voor de voedingsspanning meting (spanningsdeler met R12)

Weerstand R11 is waarschijnlijk vervangen (als je een recenter pakket hebt) door een onderdeel dat heel erg lijkt op een weerstand, maar dat eigenlijk een spoeltje is. Kan het zijn dat die eerste kleurcode die je opnoemde een diepere taille heeft t.o.v. de andere weerstanden? En ook een andere kleur ondergrond?

Als spoeltje (inductor) heeft "Bruin zwart zwart goud" de inductiewaarde van 10 microHenry. Ik weet niet wat die waarde zou moeten zijn voor Asuro.

Oorspronkelijk (mijn doos was uit eind 2007 of begin 2008) had een weerstand voor R11 van 100 ohm, 5% nauwkeuri moeten zijn. Bruin zwart bruin goud.

Dit onderdeel is bedoeld om eventuele verstoringen in de voedingsspanning Vcc uit te filteren, voordat het naar diverse sensorschakelingen gaat. (R11 samen met C5 is een zogenaamd laag-doorlaat filter, het stopt hogere frequenties, en laat langzame schommelingen door). De inductor met condensator is een betere filter dan een weerstand met condensator, dus ik zou wel proberen het spoeltje terug te vinden. De motoren creëren namenlijk veel spanningschommelingen als ze draaien. En daardoor raakt de PollSwitch functie makelijk van slag.

Maar, als je twijfelt over de kleur ringen, of eigenlijk .... hoe dan ook voor de zekerheid... zorg dat je een multimeter hebt om de weerstand te kunnen meten. Zonder zo'n apparaat begin je met electronica toch niets! Je moet minstens gelijkspanning, gelijkstroom en weerstand kunnen meten voor Asuro. Meten is weten zeggen ze.

Profile  

Post subject: Re: Weerstanden met kluercode die niet over een komen
PostPosted: Sun Jan 15, 2012 4:59 pm 
arexx.com user

Bij mij klopte er ook geen zak van en miste ik allerlei in de handleiding beschreven weerstanden, maar toen ik een multimeter erbij haalde en de weerstanden op meet, zag ik dat ik alsnog de goede hoeveelheid Ohm per weerstand had. Alleen de kleuren waren dus anders. Dus mijn tip voor jou is: "When in doubt, use a" multimeter.

Profile E-mail  

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 1 hour