It is currently Wed Jun 19, 2013 12:39 am

All times are UTC + 1 hour

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Robot problemen
PostPosted: Fri Jan 20, 2012 2:59 pm 
arexx.com user

Beste forum. Mijn robot kan geen programma's via Asuro Flash ontvangen. Mijn robot maakt wel verbinding met Asuro Flash, maar als hij dan begint met het flashen van de eerste page, krijg ik een timeout, en begint de selftest.
Tot nu toe heb ik maar twee problemen kunnen vinden die misschien van invloed zijn op het kunnen ontvangen van programma's.

Weerstand R17 moet volgens het begin van de handleiding, het stuk waarin staat waar alle onderdelen in moeten, 470 Ohm hebben. Dit heb ik gecheckt met een multimeter, en de multimeter gaf inderdaad 470 Ohm aan. Maar verder in de handleiding, bij hoofdstuk 6 waarin problemen worden uitgelegd en aangepakt, staat bij "Asuro does not receive" dat weerstand R17 220 Ohm moet zijn. Hoe kan het dat in dezelfde handleiding, twee verschillende waarden worden gegeven?

IR ontvanger C2 moet op de 3 pootjes verschillende Ohm waardes geven als je ze zou meten met een multimeter, weer
volgens hoofdstuk 6. De waardes die ik krijg verschillen compleet met wat ze horen te geven. Zou het mogelijk kunnen zijn dat C2 stuk is (gegaan tijdens het solderen)?

Als ik de robot aansluit op HyperTerminal met alle goede com-instellingen, werkt alles behalve de Serial Test, waar ik TTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT krijg. Waar ligt dit aan, en is dit ook een rede waarom de robot alleen kan verzenden, en niet ontvangen?

Alvast bedankt voor het lezen!

Raymond

Profile E-mail  

Post subject: Re: Robot problemen
PostPosted: Sat Jan 21, 2012 9:29 am 
VIP - AREXX STAFF

Hallo,

R17 moet 470 Ohm zijn.

Alles wijst erop dat de ontvanger van Asuro niet/niet-goed werkt. Controleer de soldeerverbindingen en of er geen sluiting tussen de 3 pinnen zitten, ze aan GND, R17 en microcontroller pin 2 zitten.

Het is een bekend probleem. De ontvanger is nogal gevoelig voor omgevingslicht, voor omgevingstemperatuur en voor te lang solderen.

Een truc is om tijdens de communicatie geen tl-licht aan te hebben en met een zaklamp op de Asuro ontvanger te schijnen of Asuro af te koelen door hem een tijdje in de diepvries te stoppen. Als het dan wel werkt is de ontvanger sowieso gedegradeerd.

De beste oplossing is dan een nieuwe ontvanger te monteren en vooral niet langer te solderen dan nodig is.

m.v.g.
Henk

PS als je Duits kunt lezen kijk dan eens hier:
http://www.roboternetz.de/community/forums/53-Asuro

Profile E-mail  

Post subject: Re: Robot problemen
PostPosted: Mon Mar 05, 2012 6:40 pm 
arexx.com user

Dankuwel Henk!

Profile E-mail  

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 1 hour