It is currently Thu Feb 27, 2020 6:10 pm

All times are UTC + 1 hour

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: serie communicatie met kabeltje: 36khz draaggolf uitzetten,
PostPosted: Thu Dec 30, 2010 1:40 pm 
arexx.com user

Vraag:
is het mogelijk om timer 2 zo in te stellen dat die 36 kHz klok (interrups) nog werkt (die is voor van alles nodig) maar dat er geen 36 kHz draaggolf meer op de IR-LED staat (ik denk dat dat via OC2 op PB3 gaat). Volgens mij moet het kunnen maar de docu over timer 2 is een beetje complex.

Wat ik wil is dit:
Het flashen van de asuro via IR ging bij mij wel, maar toch met relatief veel t's en c's, af en toe zelfs opnieuw proberen en kost dus erg veel tijd.
Bovendien wilde ik een extensie aan de asuro koppelen, een extra controllerboardje met Freescale HCS08QG (ik ben er gek op) en een Sharp afstands-sensor. Dit boardje praat met de asuro via de seriele verbinding.

Wat ik gedaan heb is dit:
Een kabelverbinding dus. Drie draadjes gesoldeerd aan: de nul- en de signaalkant van de IR-sensor en een aan de signaalkant van de IR-diode. Verbinding met drie draadjes via een USB-BUB van Modern Devices. Gewoon geprobeerd en het werkt! (Ik gebruikte nog Flash 1.51)
Nog wel met wat c's en t's af en toe. Dat komt doordat die 36 kHz er nog doorheen zit natuurlijk.

Alvast bedankt voor elke bruikbare tip!

Profile  

Post subject: Re: serie communicatie met kabeltje: 36khz draaggolf uitzetten,
PostPosted: Thu Dec 30, 2010 5:18 pm 
VIP - AREXX STAFF

Hallo,

euh... ik ga er even vanuit dat het hier om de Asuro gaat...

Je kan een micro controller pin aansluiting als gewone I/O-poort of als specifieke functie (peripheral) b.v. Uart-Tx gebruiken. Standaard staat, na Reset, een pin als I/O-poort geschakeld. Meestal is het zo dat zodra je een bepaalde peripheral inschakelt dat dan de pin automatisch omschakelt en omgekeerd. Zodra je de usart transmitter inschakelt werkt de betreffende pin dus als usart uitgang. Door nu alleen de transmitter (dus niet de receiver) uit te schakelen fungeert de pin als I/O-poort. Uitschakelen van de transmitter doe je door in register UCSRB bit 3 (TXEN) laag te maken. De interne timer2 loopt dan gewoon door.

Zo uit het blote hoofd:
UCSRB&=~(1<<TXEN);

Groet,

Henk

Profile E-mail  

PostPosted: Thu Dec 30, 2010 10:48 pm 
arexx.com user

Bedankt Henk,

ik vergat inderdaad te melden dat het om de Asuro gaat.
En ik snap je antwoord (denk ik), alleen kom ik er nog niet verder mee. Ik wil de Transmitter niet uitschakelen.

De IR-LED zit hardwarematig aan twee poorten vast. De ene is inderdaad de Tx poort van de Uart. Die heb ik nodig om te kunnen verzenden.
De andere poort (PB3/MOSI/OC2) zit via R16 ook aan die IR-Led en daar komt die draaggolf van 36kHz vandaan. Die 36 kHz wil ik niet op die poort uitgang hebben. Dat moet kunnen door die timer 2 goed in te stellen. Het moet mogelijk zijn om die 36 kHz intern te produceren zonder 'm op die poort te zetten.
Ik hoop dat ik het nu wat beter heb uitgelegd.

Alvast weer bedankt en een goede jaarwisseling gewenst.
Ton

Profile  

PostPosted: Thu Dec 30, 2010 11:44 pm 
VIP - AREXX STAFF

Hallo Ton,

...daar was ik iets te snel...

De draaggolf komt naar buiten op pin 17 (PB3/MOSI/OC2) en de modulatie op pin 3 (PD1/TXD).

Als je de modulatie uitschakelt op pin 3 (PD1/TXD) door de Usart-TXEN uit te schakelen dan staat poort PD1 als zwevende ingang geschakeld en zal het IR signaal zeker niet uitgezonden worden, maar mooier is het om pin 17 als zwevende ingang (I/O-poort) , (of eventueel uitgang) te schakelen. Dit doe je door in register TCCR2 de bits COM20 (bit 4) en COM21 (bit 5) op 0 te zetten. Hierdoor krijgt pin 17 weer de normale I/O-operatie. Zie o.a. Atmega8L datasheet pagina 118.

Beste wensen,

groet,

Henk

Profile E-mail  

PostPosted: Fri Dec 31, 2010 2:25 pm 
arexx.com user

Enorm bedankt voor je antwoord Henk.
Dit is wat ik bedoelde en ik ga het binnenkort zo doen.
Ik ben er nog niet uit of ik de IR-uitgang überhaupt ga gebruiken. Zoniet dan kan R16 eruit en heb ik een extra ingang of uitgang erbij. Ik zie wel. Het blijft een ontzettend leuke hobby.

Groeten,
Ton

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 1 hour