It is currently Fri Feb 28, 2020 7:17 pm

All times are UTC + 1 hour

Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: usb interface rb6 niet geinstalleerd in windows 7
PostPosted: Thu Oct 23, 2014 8:30 pm 
arexx.com user

is er nou niemand die ff kan helpen een rp6 usb interface die niet wil installeren onder windows 7 op een dell laptop
als ik de kabel met de interface eri stop in de usb poort gaat ie netjes zoeken maar vindt niks ,verwijs ik de zoek opdracht naar de map met de drivers vindt ie ook niks
wat doe ik fout ,of moet er ook wat nog anders gebeuren

Profile E-mail  

Post subject: Re: usb interface rb6 niet geinstalleerd in windows 7
PostPosted: Sun Oct 26, 2014 5:03 pm 
arexx.com expert user

Mogelijk ben je het slachtoffer geworden van het volgende wat afgelopen week ontstond op de dag dat je dit bericht plaatste:

http://tweakers.net/nieuws/99209/driver ... kbaar.html

Ik weet niet precies welke onderdelen er voor je RP6 verbinding in Windows Apparaatbeheer gecreëerd worden (ik heb geen RP6). Maar als je de usb-plug in je computer stopt moeten ze daar opduiken in de lijst van apparaten. Mogelijk moet je via het menu Verborgen apparaten laten tonen. Van het apparaat dat opduikt als je de USB kabel aansluit moet je de eigenschappen bekijken (rechts klikken, eigenschappen). Vervolgens naar het tabblad Details. Daar staan dan in het midden een aantal regels met iets in de trant van VID en PID:

USB\VID_????&PID_????&REV_????

Kun je de kijken welke nummers die vraagtekens bij jouw zijn? En deze hier rapporteren.

p.s. Dit was je eerste bericht in dit forum. Vind je niet dat je een beetje ongeduldig begint met je vraagstelling?

Profile  

PostPosted: Sun Oct 26, 2014 9:41 pm 
arexx.com user

p.s. Dit was je eerste bericht in dit forum. Vind je niet dat je een beetje ongeduldig begint met je vraagstelling?[/quote]

ik weet dat het een beetje ongeduldig was ,maar goed sorry daarvoor.
USB\VID_0403&PID_0000&REV_0600
USB\VID_0403&PID_0000

dit heb ik gevonden :gear_grin:

Profile E-mail  

PostPosted: Sun Oct 26, 2014 10:54 pm 
arexx.com expert user

Ja dus, als ik het niet dacht. PID_0000 betekend dat de USB-naar-serieel chip op je USB interface bordje volgens de driver van FTDI een namaak exemplaar is. De driver heeft deze verandert van waarschijnlijk 6001 naar 0000, waardoor deze door Windows (of andere besturingssystemen) niet meer herkenbaar is. Zie voor de achtergrond van het verhaal de link die ik gaf.

Hoe op te lossen? Neem contact op per email of bel met Arexx voor hoe dit te repareren, of via garantie te laten vervangen voor een legitiem exemplaar. ( http://www.arexx.nl/arexx.php?cmd=goto& ... nt#contact ) Of eigenlijk de winkel waar je de RP6 kocht is verantwoordelijk voor garantie afhandeling, maar Arexx heeft de technische kennis/verantwoording. En er waren meer forum berichten over dit probleem.

Profile  

PostPosted: Mon Oct 27, 2014 11:03 am 
Administrator

See my response here:
viewtopic.php?p=9876#p9876

Best Regards,
SlyD

Profile E-mail  

PostPosted: Mon Oct 27, 2014 1:39 pm 
arexx.com user

Oke nou dan is dat ook bekent ,mooi zal ff wat actie gaan ondernemen kijKeN of AREXX er wat voor hebt ,of dat ze de usb terug nemen ,anders moet ik het via conrad doen
ik zal via dit topic ff laten weten hoe het opgelost gaat worden

alvast vriendelijk bedankt ,en nogmaals sorry voor met ongeduld

Profile E-mail  

PostPosted: Wed Oct 29, 2014 5:10 pm 
arexx.com user

nou wil me dank aan arexx geven ,het is opgelost
hierbij plaatst ik een link met de oplossing daarin
http://youtu.be/SPdSKT6KdF8

en wil iedereen hierbij bedanken voor het meedenken

Profile E-mail  

PostPosted: Wed Oct 29, 2014 7:44 pm 
arexx.com expert user

Als je de video volgt is op het eerste oog een beetje vreemd wat er gedaan wordt. Hier volgt mijn verklaring/opheldering van het verhaal voor zover ik begrepen heb wat er gebeurt:

(Disclaimer:Ik heb zelf geen gebrickte IR module/of fake-FT232 gehad om het te testen)

In de video https://www.youtube.com/watch?v=SPdSKT6KdF8

is te zien dat je de officiele FTDI driver versie 2.12 van FTDI moet downloaden. Dit is juist de driver versie die het Brick-probleem veroorzaakt, en kan dus niet helemaal kloppen. Maar!, als je de link gebruikt in de beschrijving van de video krijg je automatisch driver versie 2.10 als bestand aangeboden. En dat is dus de laatste veilige driver versie. Blijkbaar wordt door FTDI automatisch doorgelinkt naar de probleemloze driver.

[EDIT] Het volgende is voor het herstellen van de communicatie niet noodzakelijk. Het bovenstaande filmpje volstaat, alleen op de computer waar het gedaan is.

Wat het filmpje niet laat zien is hoe je de PID waarde weer terug zet. Daarvoor is in de video beschrijving echter een 2e link naar een ander filmpje toegevoegd, wat door de minder oplettende kijker waarschijnlijk wordt gemist.:

https://www.youtube.com/watch?v=RZH_qGautqM

Daarbij wordt gebruik gemaakt van het Programma MProg. Dat je kunt downloaden van de FTDI site:

http://www.ftdichip.com/Support/Utilities.htm

Last edited by Valen on Wed Oct 29, 2014 10:35 pm, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Wed Oct 29, 2014 10:08 pm 
arexx.com user

Sorry maar ik heb precies gedaan wat hier wordt afgespeeld ,en gedownload ,en uitgevoerd
Voor de rest laptop opnieuw opgestart ,en hub verbinding met me RP6 en ben de hele avond al bezig met programmeren en het werkt perfect.
Alles bij elkaar nog geen 5min werk en niks geen 000 naar 001 gezet met een programma
FTDIBUS\COMPORT&VID_0403&PID_0000
USB\VID_0403&PID_0000&REV_0600
USB\VID_0403&PID_0000

dit is nu de situatie en het werkt dus verander er niks aan

Profile E-mail  

PostPosted: Wed Oct 29, 2014 10:27 pm 
arexx.com expert user

Ok, dan zeg ik niets. Theoretisch zou een PID van 0000 niet door deze driver Windows herkent mogen worden. Op deze manier koppel je dus blijkbaar het driver onderdeel van een specifiek model van de USB-Serieel brug aan de RP6 module, los van de daadwerkelijke PID die het apparaat opgeeft.

Profile  

PostPosted: Thu Oct 30, 2014 9:31 am 
arexx.com user

Valen wrote:
Ok, dan zeg ik niets. Theoretisch zou een PID van 0000 niet door deze driver Windows herkent mogen worden. Op deze manier koppel je dus blijkbaar het driver onderdeel van een specifiek model van de USB-Serieel brug aan de RP6 module, los van de daadwerkelijke PID die het apparaat opgeeft.

beetje kort door de bocht ,maar je hebt wel gelijk en dit was een probeersel en het werkt ,dus dat wou ik ermee laten zien meer niet ,sorry :wall: :wall:

Profile E-mail  

Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC + 1 hour